Waarom kiezen ouders en kinderen voor een school?

Een school kiezen is voor ouders en kinderen nog niet zo eenvoudig. Mijn oudste zoon gaat sinds kort naar de middelbare school en moest 12 scholen opgeven waar hij geplaatst wilde worden. 

Enthousiast gingen we van start. Scholengids op tafel, highlightstiften erbij, Internet bij de hand en lezen maar. Het doel was een shortlist van scholen waar we een kijkje wilden nemen. Maar dat was nog niet zo eenvoudig.

Vreemd. Want die scholen zijn echt niet allemaal hetzelfde!

Wat mij het meest opviel: mijn zoon had overal ‘wel een goed gevoel’ bij. Positief dus, maar toch een beetje vreemd. Want die scholen zijn echt niet allemaal hetzelfde. De meeste scholen vertelden wel uitgebreid wat ze deden: veel leuke activiteiten, leerzame projecten, extra vakken, talen, kunst, sport, natuur. Alles kwam voorbij. Maar voor de oplettende lezer: de rest deed er niet voor onder. 

Wat onderscheidt jouw school van de rest?

Naar de echte reden waarom we voor de school moesten kiezen, was het zoeken. Ze ontwikkelen allemaal talenten optimaal, bevorderen samenwerken, werken aan burgerschap, aan 21st century skills, bereiden kinderen voor op ‘de toekomst van morgen’, maken ze wereldburgers en ‘zien’ kinderen. 

Kortom, ze zeggen allemaal hetzelfde. Maar zijn toch anders.

Dat bleek tijdens de open dagen. Ondanks dat alle scholen trots marktkraampjes of lokalen hadden ingericht met hun versterkte talen, Romereizen, toneelclub etc (…vul zelf maar in). Ondanks dat bij veel vakken schoolboeken op tafel lagen om in te bladeren (alsof een kind voor die boeken naar de school komt…).Ondanks dat overal de scheikundeproefjes en de gymzalen het best bezocht waren. Elke school had een ander karakter. 

Elke school heeft een ander karakter

Een karakter dat je voelt. Een karakter dat de sfeer bepaalt. En die sfeer: die voelt een kind. Onbewust. Veel van wat verteld wordt, geloofde hij wel. Volgde hij maar half door alle prikkels en het loeren naar de eersteklassers die rondleidingen gaven (wat zijn dit voor kinderen, pas ik hierbij?). 

Het zit in de manier waarop de mensen met elkaar omgaan, de taal die ze spreken, de waarden die er hangen. Afgesproken maar ook onuitgesproken. De mensen die er lopen. Die hier blijkbaar horen en passen.

Hoe speel je hier als school op in?

Als je als school wilt laten zien wat jou anders maakt, zowel in het PO als VO, dan helpt het als je die cultuur en sfeer kunt duiden. Als je wat voelbaar is, woorden kunt geven. Zodat je het nog beter zichtbaar kunt maken. Je daarmee gaat onderscheiden. 

Bepaal de identiteit van de school

Een goede methode hiervoor is het uitwerken en duiden van je identiteit. Wie ben je, wat is je rol en welke waarden zijn belangrijk en wat betekent dit voor ons gedrag en onze belofte aan leerlingen en ouders? 

Een goede startvraag hierbij is: 

Stel, de school was een mens. Wie zie ik dan voor me?

Omschrijf die persoon volledig, zodat je een beeld krijgt. Wat kan hij of zij heel goed. Wat is zijn kracht, zijn motto, zijn droom, zijn valkuil. Wat is belangrijk voor hem of haar. Wat is zijn doel in het leven? 

Koppel het los van onderwijs. Zie gewoon een mens. En begin met schrijven. 

Wil je meer hulp bij het vormgeven van jullie visie en identiteit. Boek vrijblijvend een gratis marketingsessie in voor jouw school.